Egyensúly alapja a kapcsolatokban, családban

2016.09.22

Egy 5 éves, akaratérvényesítést próbálgató kislány és egy 13,5 éves kamaszodó fiú anyukájaként komoly feladat az egyensúly megtalálása a "mit engedjek el / csináljak meg inkább" és "mit tegyek szóvá / mit követeljek meg" téma között. Bármelyiket viszed túlzásba, az az egész családi békét borítja. Még akkor is, ha pl. mindent ráhagysz a családtagokra, és mindent te oldassz meg! Hiszen ennek veszélye a túlterheltség, düh, a sértődöttség, kihasználtság, esetleg a közömbösség és egyebek ... személyiségtípustól függően.

Minden kapcsolatban vannak pl. feladatok, amik megosztása egyensúlyt teremt. Ez a kapcsolat stabilitását alapozza meg. Ha mindig csak az egyik fél ad, vagy csinál mindent (akár elvárja ezt a másik fél, akár nem), az még egy béketűrő, konfliktuskerülő, Szeretetközpontú egyén esetében se vezet jóra. Előbb-utóbb kihasználtnak fogja érezni magát. Egy idő után betelik a pohár, elfogadhatatlanná válik a helyzet, ha azt érezzük, hogy nincs más választásunk. Amikor felismerjük ennek feszültségkeltő hatását - lehet, hogy már valamilyen váll, vagy csípő tájéki fájdalomként is jelentkezik! -, akkor ideje lépni! Gondoljuk végig, hogy miben nincs egyensúly. A fenti példánál maradva, akár összeírhatjuk a feladatokat. Majd üljünk le a másik féllel és beszéljük meg, hogy ki mit vállal szívesen, a maradék "nem szeretem" dolgokat pedig osszuk el igazságosan.

Gyerekek kapcsán, ha bölcsis, akkor a tiszta keretek (hol, mit lehet és mit nem) és azok átlépése esetén a határozott betartatás (arra figyelve, arról beszélve, amit szeretnénk, és nem arra, amit nem - hagyományos "Ne csináld ezt, azt" HELYETT, a "Kérlek ezt és ezt csináld... ").

Ovisokkal már - érettségtől függően - el lehet beszélgetni, -magyarázni a dolgokat. Ellenállás esetén ki lehet deríteni, hogy milyen keretek hozzák a legbékésebb megoldást. Pl. ha reggel még a cicával is szeretne játszani és emiatt nem akar öltözni, vagy épp fogat mosni, indulni a gyerek, akkor nekünk kell plusz időt tervezni erre (ha kell, akkor hamarabb kelteni a gyereket! 10 percen már semmi nem múlik!)

Iskolásokkal pedig már komolyabb problémamegoldást is kezdeményezhetünk! Lásd. fent, ami egyébként a Gordon módszeren alapul (PET - Szülői eredményesség tanulása c. könyvben).

MOTÍVÁCIÓ: legyen gyerek vagy felnőtt a másik fél, a béke mindenki számára előnyösebb, mint az állandó feszültség. Ha pedig érezzük, hogy ennek megvalósulásáért tehetünk is, akkor nem fogjuk TEHETETLENnek érezni magunkat, egyenrangúnak és érdeklődőbbnek fogunk mutatkozni mindannyian!

Komplex (One Brain) képzésünk valami ilyesmiről is szól:

  • háttér infók, amik az emberi működés, viselkedés megértését segítik és
  • sok egyszerű módszer, mellyel visszaállítható a kibillent egyensúly...

További csodaszép napot kíván:

Széplaki Viktória, Viki
Harmónizálás Képességkibontakoztató Központ
info@harmonizalas.hu

facebook: Harmonizálás közösségi oldal

FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE ide kattintva - a megnyíló űrlap kitöltésével lehetséges.